zondag 30 maart 2008

Jude, Jude

Mijn man draagt hoed. En die staat hem geweldig. Echt. De combinatie van een jonge Nederlander en een product van de traditionele hoedenzaak Kleemann in Berlijn(-Oost) trekt bekijks en enthousiast commentaar. Dames op middelbare leeftijd zijn gecharmeerd. Heren op hogere leeftijd beginnen te stralen "eindelijk gaat het weer de goeie kant op!". En ja, in hoed en mantel heb je het nog lekker warm ook.

Maar laatst in Berlijn kon een medemens de hoed niet waarderen. Een kaalgeschoren medemens. Buiten het raam van de S-Bahn hief hij zijn gestrekte arm op. "Jude, Jude!!!" Met de schrik in het lijf reden we door, sprakeloos.

Tijdens een gesprek over jeugd-antisemitisme met mijn collega Lourens d.V. had ik een keer geopperd dat joden tegenwoordig geen makkelijke prooi meer zijn voor discriminatie. Immers, een joods kind is niet zomaar aan zijn uiterlijk te herkennen. Tenzij de familie orthodox is en hun kind een kippah laat dragen, natuurlijk. Maar weten kinderen van tegenwoordig nog welke familienamen op een joods verleden duiden? En kan het ze iets schelen, terwijl ze opgroeien tussen islamitische, boeddhistische, hindoestaanse klasgenoten?

Maar ik had het mis natuurlijk. Voor antisemitisme heb je helemaal geen joden nodig. Een Hollander met een hoed is ruim voldoende. En ik ben alleen maar blij dat er in mijn hoofd geen moment de gedachte opkwam om tegen onze skinhead te roepen "hij is helemaal geen jood!". Tegenover Neonazis moeten wij allemaal joden willen zijn, om samen de klap op te vangen - en terug te slaan.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi stukje Jenny, ik heb het graag gelezen. Ga zo door!!
vernet

Anoniem zei

Heel goed stukje Jenny en een mooie houding, al moet ik wel bekennen dat Maurice mij sterk deed denken aan de joden die ik als kind ik zaterdags zag lopen opweg naar de synagoge. Laatst zocht ik wat info bij een foto van journalist Bram Schilham en kwam daar lijsten tegen van mensen die jood zijn, of waarvan de groepering die het bijhield dacht dat ze joods zijn, dat zijn gevaarlijke tendensen die er niet om liegen en mij toch wel aan het denken zetten
gr roel

Anoniem zei

Zeer goed stukje Jenny! Sprakeloos, bijna sprakeloos.
Jouw reactie en kijk op dit gebeuren is mooi.